AdvertentiesInstagram

Stap voor Stap plan voor jouw influencer marketing campagne

By augustus 21, 2017 No Comments

Wanneer je een bedrijf bent moet je slim omgaan met je marketing budget. Ga je dit besteden aan online of offline media? En wanneer je voor online kiest ga je dan voor banners, content, facebook, of influencer marketing? Er is eigenlijk geen goed of slecht antwoord, want alles werkt (technisch gezien).

Het is vooral belangrijk om van te voren goed uit te zoeken wat je bedrijf en wilt investeren in marketing. Welk kanaal geeft momenteel het beste KPI resultaat? En er is sinds kort een nieuwe term in marketing wereld dat voor elk bedrijf, voor elk budget en skillset; Instagram Influencer Marketing.

Je hebt van de term “influencer” waarschijnlijk wel vaker gehoord en dat is zeker niet voor niets. Maar het kan wel ingewikkeld zijn als je net nieuw bent in de marketing wereld. Daarom wil ik je een aantal tips meegeven waar je op moet letten vooraf je influencer marketing campagne.

Wanneer je dit leest en eigenlijk op het punt staat om een influencer marketing campagne te lanceren en hulp nodig hebt met de details. Waaronder; Hoe vind je influencers? Hoeveel betaal je een influencer? En hoe zorg je ervoor dat het je vervolgens wat oplevert, zelfs met een klein marketing budget? Als je antwoorden zoekt op deze vragen dan raad ik je aan dit bericht goed door te lezen je gaat er zeker veel aan hebben!

Waarom kiezen voor influencers?

Er zijn zoveel verschillende marketing kanalen op het internet en jij wilt gaan voor influencers. Dan moet daar een goede reden voor zijn. En die is er ook. Neem nou het voorbeeld van een restaurant die nog maar net is geopend. Een week later vertellen een aantal vrienden van jou dat ze daar goed hebben gegeten. En jij zou ook zeker een keer mee moeten!

Dus in dit geval, wat zou meer invloed hebben? Je vrienden die je vertellen dat je met ze mee zou moeten een volgende keer? Of, een flyer, online banner, Facebook post of e-mail? Als je het zelfde hebt gekozen als de meeste mensen; aanbeveling van vrienden heeft meer invloed.

33% van iedereen die ooit een advertentie heeft gezien vertrouwen de advertentie ook direct op de inhoud. Dit blijkt uit een onderzoek van nielsen. 90% vertrouwen direct op de aanbeveling van mensen.

Dit hoeven niet perse familieleden of vrienden te zijn, een onderzoek gedaan bij Twitter laat zien dat 49% van consumenten het advies van influencers opvolgen.

En een andere partij heeft uitgezocht dat 96% van de consumenten integriteit missen bij advertenties die door een bedrijf zelf geplaatst worden.

En dan heb je nog de beste reden van allemaal, waarom je influencer marketing zou moeten toepassen: return on investment. Met influencer marketing heb je wel tot 11x hogere ROI dan traditionele digitale marketing kanalen.

En er zijn nog andere redenen te bedenken;

  • Er zijn duizenden influencers of personen achter een groot Instagram account
  • Het is niet alleen voor de “grote bedrijven”. Heel veel influencers willen heel graag werken voor de lokale bedrijven, zolang ze je product leuk vinden en het past bij hun doelgroep en branche
  • Influencers hebben een groot bereik bij jouw doelgroep. Dat kan zorgen voor snellere naamsbekendheid voor een fractie van de prijs dat het je ergens anders kost.
  • Influencer marketing is op dit moment heel onderprijst en dus heel slim om nu in te stappen, want wanneer meer bedrijven influencer marketing inzetten de hoger de kosten zullen worden.

Onthoud dat net als bij elk marketing kanaal ook influencer marketing geen vrijkaartje tot succes is. Niet elk marketing kanaal werkt voor elk bedrijf hetzelfde en komt het vaak neer op proberen.

Hier een stappenplan hoe je influencer marketing op instagram zou kunnen inzetten

Stap 1. Het creëren van je Instagram Influencer Marketing Strategie.

Dat is een hele mond vol, maar laten we meteen kijken wat je nodig hebt. Je hebt waarschijnlijk door het lezen van het eerste deel jeukende handen gekregen en wilt direct aan de slag. Wacht nog even en lees deze stappen goed door om je succes met Influencer marketing te maximaliseren.

Bepaal het doel dat je wilt behalen

Voordat je je influencer account gaat aanspreken heb je een idee nodig wat jij wilt dat zij voor jou gaan betekenen. Dit kan zijn naamsbekendheid, meer omzet, promotie voor een product, promotie voor een evenement etc.

Zonder een helder beeld van je verwachtingen kun je nog niet beginnen of zullen de resultaten erg tegen kunnen vallen. Wanneer je gedetailleerd hebt opgeschreven wat je wilt behalen kan dat ook in je voordeel werken. Als je eenmaal een influencer hebt gevonden dan kan hij of zij je plan en verwachtingen goed doorlezen en komen met een aansluitend plan.

Kies tussen een langlopende campagne of een eenmalige promotie

Er zijn verschillende manieren hoe je samen kunt gaan werken met influencers. Je kunt er voor kiezen om een eenmalige promotie uit te laten voeren door een influencer dat duurt enkel een korte periode. Dit word vaak gebruikt voor product lanceringen, evenementen en reguliere advertenties.

influencer marketing - voorbeeld

Dit is een voorbeeld van Cate Kidston dat influencer @kate.lavie de opdracht had gegeven voor een eenmalige promotie. Het resultaat was 200.000 uniek bereik.

Bedrijven kiezen ook regelmatig voor een langdurige samenwerking met een influencer, dit zie je vaak bij goede doelen organisaties met BN’ers.

Influencer Marketing - Voorbeeld Fajah

Hier is een voorbeeld van Fajah Lourens die samen met SUPP24 een sportdrankje promoot via haar account op Facebook. Resultaat: 35.000 uniek bereik.

Wanneer je kiest voor een langlopende campagne, zorg er dan voor dat je met de influencer duidelijke afspraken maakt over het aantal posts per week of maand. Op die manier krijg je meer voor je geld.

Doe je huiswerk

Hoe makkelijker jij op papier kunt krijgen waarom jou product zo uniek is, hoe makkelijker het word voor de influencer om je product op jouw manier te kunnen promoten bij hun eigen publiek.

Een simpele manier om dit te doen is een A4 uittypen met alle punten die je zeker naar voren wilt brengen van je product. Het laatste dat je wilt is een 50 pagina lange beschrijving over je product.

Wanneer je dit allemaal hebt doorlopen is het tijd om te gaan zoeken naar je influencer.

Stap 2. Hoe vind je de juiste influencers voor jouw bedrijf

Niet elke influencer is een goede influencer of een influencer van de juiste klasse. Je wilt een influencer met de juiste aandacht, doelgroep en interesses. Ga niet direct af op accounts met miljoenen volgers, dit lijkt heel logisch maar uiteindelijk gaat influencer marketing niet om het bereiken van de meeste mensen. Het gaat om het bereiken van de juiste mensen.

Definitie van Influencer

Er is een groot misverstand ontstaan over een influencer, de meeste mensen denken dat je het dan hebt over een persoon met duizenden volgers. Het aantal volgers is niet de graadmeter van de invloed dat de persoon heeft op zijn volgers.

Een influencer is een persoon met de mogelijkheid om zijn volgers over te halen tot een bepaalde actie. Het maakt niet uit of ze 500 of 100.000 volgers hebben. Wanneer een influencer 500 volgers heeft en hij weet de helft te overtuigen om jouw product, dienst of service aan te schaffen? Dan hebben ze invloed oftewel ze zijn een “Influencer”.

Sla de grote accounts over en ga voor de Micro-Influencers

Dit verhaal brengt ons naar een volgend hoofdstuk, micro-influencers. Als een klein of middelgroot bedrijf, duizenden euro’s uitgeven aan een enkele influencer neemt een groot risico met zich mee. Een groot bedrijf met een miljoenen budget voor marketing zou dit risico kunnen en durven nemen, maar als klein of middelgroot bedrijf zal ik het altijd afraden.

Je kunt ook je budget namelijk verdelen over meerdere “micro-influencers”. Een micro-influencer is iemand met een kleiner aantal volgers, meer gerichter, en actievere volgers. Deze accounts hebben vaak een doelgroep in een bepaalde niche en behalen vaak grotere resultaten dan een enkel groot account.

Aan de andere kant, micro-influencers hebben geen grote rij voor hun deuren met de vraag om hun product te verkopen. Dit komt vaak door:

  • Marketers moeten meer werk doen om ze te vinden
  • Micro-influencers realiseren zich vaak zelf niet dat ze influencers zijn totdat een bedrijf bij hen aanklopt

Hier zijn een aantal voordelen van het werken met een micro-influencer in plaats van afhankelijkheid op 1 of 2 “grote” accounts.

Lager risico: Hoe sterk Instagram influencer marketing ook kan zijn, er is altijd een risico factor aanwezig. Het bericht of post van de influencer is misschien niet relevant genoeg of de doelgroep voelt zich niet betrokken bij je product. Je kunt je risico verkleinen door in te zetten op meerdere influencers.

Meer content: In plaats van een enkel bericht te promoten via een influencer kun je meerdere berichten promoten bij verschillende influencers. Dit geeft je de mogelijkheid om je content op meerdere influencer accounts te testen en hun content hergebruiken op je eigen social media kanalen.

Budget vriendelijk: Ze zijn vaak onderprijst, omdat ze vaak minder ervaring hebben met samenwerkingen en met bedrijven.

Grotere impact: Micro-Influencers promoten niet vaak en daardoor lijkt elke promotie als een “niet gepsonserde” aanbeveling op het kanaal. Een groter influencer kanaal is vaak overspoeld met berichten van allerlei verschillende bedrijven waardoor de kans groot is dat jouw bedrijf of product wegvaagt in de menigte.

Betere service: Als je een beginnende influencer hebt gevonden willen ze vaak aantonen dat zij echt van waarde kunnen zijn en zijn ze bereid veel tijd in je promotie te stoppen.

Maar hier is het grootste voordeel van samenwerken met micro-influencers

Toen de fidget spinners uitkwamen zag je waarschijnlijk eerst een of twee van je vrienden of kennissen op social media foto’s of video’s van de spinners delen. Uiteindelijk kon je Facebook of Instagram niet openen zonder de spinners te zien en kocht je er zelf maar een om te zien waar de hype om ging.

Met micro-influencers creëer je hetzelfde effect voor je bedrijf. Wanneer je samenwerkt met andere partners en verschillende micro-influencers. Zorg dat ze een overlapping hebben met dezelfde soort volgers. Je berichten zullen daardoor beter je doelgroep bereiken doordat het bericht bij verschillende influencers word herhaald. In het kort; Je product lijkt een stuk populairder dan wanneer enkel een persoon erover schrijft.

Om dit te realiseren moet je al ver vooruit plannen en ervoor zorgen dat alle influencers rond dezelfde tijd je promotie online zetten.

De nummer 1 statistiek om naar te kijken voor het kiezen van een influencer (Hint: dat is niet het aantal volgers)

Zoals ik al eerder aangaf, het aantal volgers van een account is niet een goede representatie van hoe invloedrijk dit account is op de volgers. Je moet je meer bezig houden met de kwaliteit van de volgers in plaats van de kwantiteit van de volgers.

De beste manier om een idee te krijgen van de kwaliteit van de volgers op zo’n account is door te kijken naar de “engagement rate”. Je kunt het berekenen door te kijken hoeveel volgers er gemiddeld reageren of een bericht leuk vinden gedeeld door het totale aantal volgers.

Om je een richtlijn mee te geven, de gemiddelde engagement waar je naar zoekt op Instagram zit tussen de 2-4%.

Nu je weet waar je naar moet zoeken is de volgende vraag; hoe vind je deze influencers?

Stap 3. Waar vind ik influencers?

Er zijn talloze manieren om een Instagram influencer te vinden. Je kunt ze direct zoeken in Instagram zelf of gebruik een van de vele beschikbare online tools.

Wanneer je Instagram influencer marketing gaat gebruiken als groot deel van je marketing strategie, dan kan het het waard zijn om te investeren in een online tool die je helpt bij het managen van je campagnes. Maar dit is niet perse nodig. Ik leg je uit hoe je de Instagram app kunt gebruiken voor je zoektocht.

Het makkelijkste dat je kunt doen is het zoeken naar relevante hashtags in je branche. Bijvoorbeeld wanneer je in de sport industrie zit kun je zoeken op de hashtag #fitness of #gym. Om meer hashtags te vinden kun je een bericht aanklikken die als resultaat te voorschijn komt en kijk welke hashtags daarin gebruikt worden om nieuwe hashtags te vinden in je branche.

Instagram laat je de 9 berichten zien met het meeste engagement en daaronder posts op chronologische volgorde.

Tik op een foto dat je aandacht trekt. Scrol vervolgens door het gehele profiel. Neem in je op wat voor content het account plaatst, hoe vaak ze content plaatsten en of het in lijn is met de tone of voice van jouw bedrijf. Ga er niet voor slechts 15 seconden doorheen. Je bent aan het zoeken naar een influencer waar je wel honderden en misschien duizenden euro’s gaat geven. Je moet echt weten of deze influencer de juiste keuze is.

En hou alles in de gaten waar we het al eerder over hebben gehad. Denk aan de engagement rate en kwaliteit van de volgers. Leer zo veel over het profiel als mogelijk. Alleen op die manier kun je uiteindelijk een goede beslissing maken.

Wanneer je van mening bent dat het een goede keuze is kunnen we verder naar de volgende stap.

Stap 4. Hoe maak je contact met influencers en hoe krijg je er reactie op

Maak niet de aanname dat elke influencer automatisch met je wilt samenwerken, omdat je hen geld wilt betalen. Goede influencers zijn vaak erg kieskeurig met welke bedrijven zij willen samen werken, dat zorgt ervoor dat de kwaliteit goed blijft. Dat betekend ook dat ze vaak alleen producten promoten via hun kanaal wanneer zij er zelf ook in geloven.

Een berichtje sturen als “Hey, ik geef je € 100,- om mijn product te promoten” heeft een kleine kans van slagen.

Je “pitch” is een process op een onderhandeling, je krijgt het ook bijna nooit voor elkaar om iemand in een cold-call in één enkele sales pitch om te krijgen. Zelfde geld bij instagram direct message. Een simpel bericht als:

“Hey [Influencer], Dit is Dennis van ScriptBoys. We zijn grote fans van je motiverende en inspirerende content dat je verspreid. Het is erg in lijn met onze business en de tone of voice past goed bij onze doelgroep. We zouden het erg leuk vinden om met jou samen te werken. Ben je geïnteresseerd om promotie te maken voor ScriptBoys? Ik hoor graag van je of je geïnteresseerd bent.”

Vraag in het vervolg ook of je kunt bellen, gezien dit vaak all informatie duidelijker overbrengt dan een chat bericht. Hou heb bericht dus persoonlijk. Zie dat ik omschreef dat mijn bedrijf een fan is van het werk van de influencer. Dit geeft aan dat je speciaal voor dat account hebt gekozen puur om de gedeelde content en het gaat hier niet om een spam bericht (dat ontvangen Influencers regelmatig).

De opvolgende berichten kun je naar gevoel beantwoorden. Wanneer ze je afwijzen; bedank de influencer voor de tijd en laat ze weten dat ze altijd bij je terug kunnen komen als ze wel samen willen werken. Het laatste dat je wilt is dat je onderzoek werk voor niets is geweest.

Wanneer ze zijn geïnteresseerd probeer dan een telefoon gesprek in te plannen of wissel e-mailgegevens uit.

Stap 5. Bepalen wat je moet betalen

Dit is een lastig process en het antwoord is niet altijd erg duidelijk of makkelijk te bepalen. Je wilt namelijk niet teveel betalen voor een influencer, maar ook niet met een te laag bod aankomen. Helaas is er geen prijsafspraak voor elke branche. Het gaat voor om hoeveel je bedrijf kan betalen en wat je denk dat de waarde is van een influencer. (ROI)

Een team van influence.co heeft 500 accounts onderzocht op het gemiddelde bedrag dat een Instagram influencer berekend. Zij kwamen erachter dat het gemiddelde bedrag van een influencer promotie (Per post) uit kwam op € 271,—.

Hier zie je een onderverdeling van verschillende branches;

Influencer Marketing - kosten

En ook kwamen zij met het bewijs dat je niet op het aantal volgers moet focussen. Ze hebben een overzicht gemaakt van de engagement rate wat je gemiddeld berekend bij accounts met 1.000 tot 100.000+ volgers.

Influencer Marketing - Engagement rate

Zoals je kunt zien, accounts met minder dan 1.000 volgers hebben veel hogere engagement rates dan accounts met meer volgers.

Dat betekend niet dat je accounts met grote aantallen volgers moet negeren of nooit moet inzetten voor je campagne. Het is handig om te weten dat 2% engagement op een pagina met 100.000 volgers nog steeds 2.000 mensen zijn. En 15.1% bij 1000 volgers is 151 volgers.

Wanneer je gaat kijken wat het bedrag is dat je betaald aan influencers met 100.000+ volgers in vergelijking met influencers met kleinere aantallen volgers. De kosten lopen nogal ver uiteen.

Onthoud; deze cijfers komen uit een onderzoek. Je kunt een influencer tegenkomen met 5.000 volgers die wilt dat je € 400,- betaald per post. Of een influencer met 20.000 volgers die € 100,- vraagt per post. Deze nummers geven je in elk geval een goede indicatie zodat je weet aan welke bedragen je moet denken. Altijd handiger dan helemaal geen informatie voordat je dit artikel begon te lezen niet waar?

Ook bij een influencer campagne zou je moeten proberen om je opbrengst van de investering te berekenen. Sommige influencers houden statistieken bij van hun vorige campagnes. Informatie zoals conversies, leads of andere KPI’s kunnen je helpen bij het afspreken van een prijs. Gebruik die data dan om een eerlijke prijs af te spreken.

Aan de andere kant, influencers die dit soort statistieken bij houden vragen vaak wel meer dan € 100,- per post. Het zijn vaak ervaren influencers en sparen die gegevens op om op die manier hunzelf te promoten bij bedrijven. Ja dat lees je goed, dat is de andere kant van het verhaal.

Het bepalen van een goede prijs is een beetje op gevoel en een beetje uitgaan van het gemiddelde. Je moet kunnen onderhandelen en de beschikbare data uitlezen zoals engagement rate en conversie.

Wat doe je als je influencers niet kunt betalen?

Stel je wilt beginnen met influencer marketing, maar het bedrag dat ze vragen is hoger dan dat je kunt betalen. Ook micro-influencers zullen je een paar honderd euro kunnen kosten, dus wat doe je dan?

Geld is misschien wel de meest gebruikte betaalmiddel voor influencers, maar je zou ze ook gratis producten als vergoeding kunnen geven. Onthoud wel dat vele bedrijven dit al toepassen dus het is de laatste tijd een alternatief geworden. Dit betekend niet dat je het niet kunt toepassen of proberen. Zoals eerder gezegd het gaat om onderhandelen en uitkomen met een goede deal waar beide partijen zich goed over voelen.

Wanneer je bedrijf al wat bekender is kun je ook je influencer aanbieden om als eerste een kijkje te krijgen in nieuw collecties, producten etc. Op deze manier maakt de influencer direct exclusieve content van je “nog te verwachten” collectie of product terwijl ze jouw bedrijf promoot.

Daarnaast is het ook mogelijk om influencer marketing op afliiate marketing principes op te zetten. Met dit principe betaal je een influencer op basis van de verkopen die ze opbrengen in plaats van een standaard prijs per campagne.

Wanneer je er met jezelf niet uit bent of je wel of niet gaat betalen voor influencers hier heb ik de voor en nadelen op een rijtje:

Influencers betalen:


Voordelen:

  • Bedrijven kunnen vragen naar content die word verspreid en deze goedkeuren.
  • Afspraken over hoe vaak een post word verspreid in een langere looptijd van de campagne.
  • Influencer voelt zich fijn bij de afspraken die gemaakt zijn voor het werk dat hij / zij doet.

Nadelen:

  • Wanneer de doelgroep geen band heeft met je bedrijf of merk; de content kan onpersoonlijk aanvoelen en zal niet veel opleveren.
  • Sommige influencers doen influencer werk voor zoveel bedrijven waardoor het effect sterk is verminderd.
  • Resultaten zijn niet gegarandeerd

Niet betalen voor influencers

Voordelen:

  • Alleen de influencers die volledig achter je bedrijf staan willen promotie voor je doen, dit houd het authentiek en de goede relatie met de volgers.
  • Naamsbekendheid gaat alsnog omhoog, zelfs wanneer de influencer weinig tot geen conversie oplevert.
  • Laag risico.

Nadelen:

  • Vaak geen mogelijkheid om content goed te keuren voordat de influencer het plaatst.
  • Influencer kan zich “gebruikt” voelen door het bedrijf.
  • Vaak geen inzicht in data of statistieken van eerdere campagnes.

Stap 6. Content verspreiden

Wanneer je afspraken hebt gemaakt met een influencer is het tijd om door te gaan naar de volgende stap. En dat is; komen met een strategie. Dit is het punt waarop gaat blijken of je strategie geweldig of een flopt is.

Maak gebruik van eigen bedrijf hashtags

Om je bedrijfs campagne te groeien kun je een hashtag koppelen aan je campagne. Zorg dat al je influencers deze hashtag gebruiken en laat ze deze hashtag plaatsen in hun post beschrijving.

Geef influencers ook inspraak

Jij weet als geen ander wat jou product en merk is en hoe je dat weet te verkopen aan jou doelgroep. Maar influencer kent zijn of haar volgers het beste, het laatste dat je wilt is alles zelf in hand hebben als het gaat om een influencer account.

Wanneer je wilt dat je promotie authentiek overkomen en minder als een advertentie, laat de influencer ook inspraak geven om samen tot een goed plan te komen. Vraag wel altijd om een voorbeeld van content voordat het geplaatst wordt.

Ga niet achterover hangen

Oké je hebt een influencer marketing campagne in gang gezet. Dit is nu niet de tijd om achterover te hangen en te wachten tot het geld binnenkomt. Jij moet de campagne ook zelf promoten op je eigen kanalen en de resultaten monitoren.

Stap 7. Resultaten monitoren

Hoe weet je nou welke influencer het beste resultaat heeft opgeleverd? Je moet dit kunnen meten en bijhouden in statistieken. Dit is voor elk doel verschillend. Stel je wilt meer producten verkopen dan gaat het gemakkelijk om een “tracking link” in te stellen om de links die gedeeld worden door een influencer bij te houden. Dit is ook bekend als UTM-tagging en ik verwijs je graag door naar het artikel van FankWatching voor meer info.

Wanneer je doelen meer in de richting van naamsbekendheid liggen kun je het beste gebruik maken van een Instagram analytics tool om te kijken hoevaak je merk hashtags zijn gebruikt.

Stap 8. Relatie bouwen in plaats van conversies en transacties

Dit is iets waar veel bedrijven (nogsteeds) niet vaak over spreken als het gaat om Social Media. Vele bedrijven behandelen Instagram Influencer marketing als een proces. Wanneer een campagne is afgelopen komen bedrijven niet meer terug bij de influencer tenzij ze die weer nodig hebben.

Wanneer je een klein tot middelgroot bedrijf bent (eigenlijk elk bedrijf) moet je een relatie opbouwen met je influencers. Kijk voor manieren om de relatie in stand te houden met de influencers waarmee je werkt. Like ook af en toe hun posts zonder dat ze je berichten promoten. Repost hun foto’s en geef hun een “shoutout”. Do alles wat je kunt om ook bij hen te blijven opvallen.

Conclusie

Instagram influencer marketing kan erg waardevol zijn voor alle formaten bedrijven. Het alleen niet zo simpel als dat je zou denken voordat je begon met het lezen van dit artikel. Ga strategisch te werk, selecteer de juiste influencer en analyseer de resultaten. Elke campagne hoeft niet altijd een perfect schot in de roos te zijn. Bedrijven als Gymshark, MyProtein en vele andere bedrijven hebben laten zien dat influencers een goed kanaal zijn om je bedrijf een boost te geven.

Heb jij al succes gehad met Instagram influencers? Wat waren jou tips om de campagne te laten slagen of wat heeft ervoor gezorgd dat het niet werkte? Laat een reactie achter met jouw ervaringen.

Leave a Reply