Instagram

Effectief gebruik maken van Instagram Direct Message

By juni 22, 2017 No Comments

Instagram is al een lange tijd populair in Nederland, echter gebruiken nog niet veel Nederlanders de functie DM of te wel “Direct Message”. Dit is een super goede functie en techniek om in 2017 nog in persoonlijk contact te komen op een andere manier dan email of twitter. En daarnaast worden berichten op Instagram DM niet automatisch geblokkeerd waardoor je zeker bent dat deze aankomt bij de ontvanger. Ik maak al een ruime tijd gebruik van Instagram DM en ervaar daar goede resultaten mee, hieronder vind je een stap voor stap uitleg op welke manier jij gebruik kunt maken van Instagram DM.

Netwerken met Instagram

Tegenwoordig gaat het niet meer om je product verkopen, maar eerder om het verhaal en waarde van jouw product. En in een wereld van social media is het al erg lastig geworden om op te vallen tussen de rest die al actief bezig zijn op deze kanalen. Mij is opgevallen dat het erg belangrijk is dat je eerst een connectie maakt met de persoon die je wilt benaderen, en creëer een juiste benadering door eerst te vragen in plaats van verkopen. Onthoud; Business gaat een leven lang mee en niet een dag, dus als je de sale vandaag niet maakt denk dan op de langere termijn.

Daarnaast is Instagram een van de meest onderschatte kanalen om met mensen te connecten. Dit geld voor allerlei verschillende mensen; Influencers, CEO’s, Freelancers, Lokale bedrijven of modellen en bekende Nederlanders.

De 5 tips om toe te passen

Doe het volgende 10 tot 500 keer per dag! (Dat is geen tapfout)

Vind je doelgroep

Je doelgroep vinden op Instagram is je enorm simpel gemaakt, bijna zo simpel dat je niet zou geloven dat het echt zo simpel was. Wat is jouw interesse of onderwerp? Het is namelijk heel simpel om duizenden tot miljoenen berichten te vinden gerelateerd aan die interesse of onderwerp. Met Instagram kun je opzoek op basis van locatie, hashtag en gebruikers.

Wanneer je voor jouw bedrijf meer bereik wilt hebben begin dan met een zoektocht naar de juiste hashtags voor de meest gebruikte termen in de branche.

Stel je bent zelf bezig in de Fitness branche en hebt een eigen winkeltje in Rotterdam waar je verschillende shakes, vitamines en kleding verkoopt voor je doelgroep. In dat geval kun je beginnen met het zoeken naar #fitgirl of #legday of #chestday of #bodybuilding er zullen genoeg hashtags zijn die gerelateerd zijn aan jouw doelgroep en branche. Je kunt ook kiezen voor je locatie of specifieke accounts. Wij richten ons voor nu op hashtags. Waar het hier om gaat is dat je bij die hashtags de 9 beste posts tegenkomt. Daaronder zie je ook alle andere posts die gebruik maken van de hashtag. Heel veel mensen denken dat accounts met 100.000+ volgers beter zijn in hun werk dan accounts met minder volgers. Echter is dit niet altijd het geval en is dit een groot struikelblok voor vele influencers. Waar het om gaat is dat je moet kijken naar de engagement van deze accounts, 100.000+ volgers en slechts 30 likes op een post vertelt mij al dat dat account volgers heeft gekocht en dat betekend dus dat het niet veel invloed heeft op zijn of haar doelgroep. Wanner je een account vind die 160 volgers heeft en ook 30 likes op iedere post dan betekend het dat dat account 20% engagement heeft met de volgers. Dus dat betekend dat het invloed heeft op 2 op de 10 volgers van het account. Dat is voor mij een heel belangrijk inzicht.

Neem de tijd bij elk account dat je bekijkt

Wanneer je op een account zit binnen je branche gebied bekijk en bestudeer deze dan goed! Dit kan al door 20 – 30 seconden scrollen door het account en het bekijken van de likes, wie zijn de mensen die een post liken? Wie zijn de mensen die reageren? Zijn het echt mensen die interesse hebben in hetgeen dat wordt gepost? Allemaal informatie die relatief snel gevonden kan worden.

Het was toch een blog over DM?

Ja dat klopt, maar eerst wilde ik je de basis principes nogmaals uitleggen over Instagram. Wanner een account 190 volgers heeft en elke post heeft 60 likes en 20 reacties stuur deze persoon dan DIRECT EEN DM!! Als de relatie tussen het account en de volgers zo sterk is dan betekend het dat dit account de aandacht heeft van de volgers. En dat is juist waar social media om draait en de wereld van tegenwoordig. AANDACHT

Deze accounts worden ook wel “Micro-influencers” genoemd. Zij kunnen van hoge waarde zijn wanneer je ze om hulp vraagt en dat kan al bij 1 simpele DM. Kijk nogmaals naar het account en bekijk of ze reageren op de reacties en word er vaak berichten gepost op dagelijkse basis?

Breng eerst zelf toegevoegde waarde aan het account

Ik hoor je al denken; Ik kan dus iedereen een standaard bericht sturen en net zolang kopiëren en plakken als ik wil totdat ik wordt geblokkeerd door Instagram voor een bepaalde tijd. NEE.

Je kunt wel iedereen een DM sturen de vraag blijft echter wat jij eerst voor hun kan doen voordat je wat terug kunt verwachten van iemand. Wanneer je niets uit jezelf aanbied zul je NOOIT een bericht terug hoeven te verwachten. Dus het gaat erom dat je juist een toegevoegde waarde hebt waar degene die je probeert te benaderen wat aan heeft. Alleen dan zal een DM werken.

Herhalen

Herhalen, herhalen en herhalen. Het is een boel werk en vele van jullie die dit blog lezen zullen ook niet beginnen met het uitvoeren van deze stappen, echter focus ik mij op jou die dit blog leest en wel de stappen wilt uitvoeren. Niet voor 1 dag maar voor minimaal het komende jaar en meten wat het voor jouw business oplevert. Een positief reactie terug ontvang je vaak pas na 100 keer nee, sommige reageren helemaal niet. Laat je hierdoor niet tegenhouden en ga door!

Een heleboel accounts kunnen een hele grote impact hebben op jouw account op Instagram en door te connecten met verschillende mensen kun je jouw netwerk steeds sneller uitbreiden. Je hebt ook vaak 1 ja nodig om je business te laten groeien. Ga met deze strategie verder en creëer meer mogelijkheden.

Alles wat je hoeft te doen is dit 10 – 500x per dag uit te voeren en je zult verbaasd zijn van je resultaten.

Herinner je die dagen van 2003 “Email marketing” ?

Iedereen herinnert zich waarschijnlijk nog wel de dagen in 2003 dat Email marketing enorm populair werd. Mensen waren nieuw met mailadressen en de manier van communiceren waardoor businesses gelijk instapte en deze mensen direct begonnen te benaderen om hun product, dienst of service aan te bieden. Tegenwoordig is dat een heel druk kanaal dat mensen nog nauwelijks nauwkeurig in de gaten houden.

Wat ik probeer te zeggen is dat een kans als deze eens in de 10 jaar voorkomt; een kanaal dat nog zo rustig is dat mensen heel erg nauwkeurig alle berichten bijhouden op bijvoorbeeld hun Instagram account. Natuurlijk zal dit in de toekomst door elke marketeer gebruikt worden als influence kanaal, maar tot die tijd kun jij dit in je voordeel gebruiken!

Waarom is Instagram belangrijk volgens mij?

Het heeft 700 miljoen gebruikers ! Je doelgroep zit erop dus onderneem actie om het grooste gedeelte te gebruiken!

Wat moet ik doen als ik een opkomend artiest ben?

Je hebt super veel mogelijkheden! Neem als voorbeeld Vlogs, elke rapper zal letterlijk elke volger een DM moeten sturen met de vraag om zijn nummer te gebruiken als achtergrond muziek in de vlog. Dit zonder enige kosten gewoon puur voor ‘awareness’ voor jouw muziek.

Al wordt de vlog slechts 79 keer bekeken, een van die 79 mensen kan een medewerker zijn bij een groot label en veranderd alles door die ene vlog! Alles wat het je kost is tijd dat je investeert om in contact te komen met deze volgers.

Dit is jouw kans in 2017!

Bedankt voor het lezen, heb je nou vragen over Instagram of over DM zelf stel deze dan gerust in de reacties hieronder! Ken jij iemand die wat aan dit blog kan hebben deel deze dan snel.

Leave a Reply