AdvertentiesGoogle

De advertentiemarkt staat onder druk door nieuwe browsers Google en Apple

By juni 13, 2017 No Comments

Iedereen kent het wel, je bent opzoek naar kaartjes voor een concert, vakantiebestemming of bepaald product en opeens duiken overal banners op. Dit is op internet daarom ook een van de meest gebruikte online inkomstenbron. Echter zijn er sinds de afgelopen tijd zogehete ‘AdBlockers’ op de markt die deze banners al grootendeels tegenhouden. Maar nu is het zelfs zo dat zowel Google en Apple druk zetten tegen deze advertentie mogelijkheid door deze advertenties te blokkeren. Door deze nieuwe ontwikkeling met browsers kan er veel gaan veranderen op het gebied van webervaringen.

Wat is er gebeurd?

Normaal gesproken laat je overal op het internet je sporen na en op basis van die informatie kunnen bedrijven als Google en Apple die opslaan in zogenaamde ‘cookies’. Met deze informatie kunnen marketeers gerichte reclame advertenties laten zien op basis van jouw online ‘brows gedrag’. Een klein overzicht van deze advertenties zijn;

  • Video’s reclame’s voor een video die je wilde bekijken
  • Startpagina vullende banners
  • Banners aan de zijkant van de website
  • Pop-Ups die je tegen houden de website te bekijken

Kortom de webervaring met al deze reclame is er niet op vooruit gegaan en internet heeft al gauw een commercieel tintje gekregen in de afgelopen jaren. De gebruikers van het wereld weide web zijn het langzaam zat en downloaden daarom massaal blokkeer extensies voor deze manieren van reclame om hun webervaringen weer beter te maken.

Waar gaat dit heen?

Google Chrome en Apple haar Safari browser willen de genoemde advertenties zoveel mogelijk onderdrukken en zorgen voor een betere webervaring voor de internet gebruikers. Google Chrome is een van de werelds meest populaire browser en blokkeren in hun nieuwste update al het automatisch openen van pop-up vensters.

Google is momenteel ook hard bezig met het opstellen van nieuwe richtlijnen voor online advertenties die beter aansluiten op de wensen van de internet gebruikers anno 2017. Deze nieuwe richtlijnen worden samen met andere partijen en verspreiders van advertenties opgezet en moet zorgen voor een nieuw advertentie standaard. Google heeft plannen om in 2018 haar eigen adblocker op de markt te brengen en deze te intergreren in Google Chrome. Deze adblocker moet ook gelijk advertenties herkennen die zich niet houden aan het gemaakte advertentie beleid. Video’s die automatisch beginnen met afspelen, pop-ups en banners die de gehele pagina in beslag nemen zouden niet meer toegestaan zijn.

Apple presenteerde tijdens de WWDC 2017 zijn nieuwe MacOS update, de opvolger van MacOS Sierra. In deze nieuwe update heeft Safari (de internet browser voor MacOS) ook een boel nieuwe functies hebben gekregen. Een van deze functies is de functie om reclame te filteren of zelfs cookie bestanden die jouw gedrag willen volgen totaal te negeren. Op deze manier probeert Apple weer een stuk privacy terug te geven.

Cookies in de nieuwe Safari browser zouden niet ter alle tijden worden geblokkeerd. Dit zal niet bevorderend zijn voor de webervaring, echter wilt Safari gebruik maken van tijdslimieten. Cookies mogen maximaal 24 uur beschikbaar blijven op het besturingsysteem en worden verwijderd na 30 dagen.

Statistieken

54% van alle gebruikers op het wereldwijde web gebruikte de browser Google Chrome (44% in NL) en 14% gebruikten Apple zijn Safari browser (23% in NL). Met de komst van hun nieuwe functies voor internet recalme betekend dit 1 ding;

GROTE VERANDERING

De browsers nemen een nieuwe rol voor zich op en dat is naast het weergeven van een website, ook het zorgen voor een fijne webervaring. Dit zou ook kunnen betekenen dat de meest populaire browsers ter wereld een grote invloed kunnen uitoefenen op de code taal die geschreven moet worden door de webdevelopers in de toekomst.

Google beperkt eigen inkomsten door blokkade?

Een persoonlijke vraag van mijn kant was hoe Google dit zichzelf kon veroorloven. Sinds het begin van het commerciele internet was er Google die alle websites kon weergeven als zoekresultaten. In ruil van zoekgedrag door de internet gebruikers konden ze die informatie doorverkopen aan marketeers die vervolgens banners bestelde als marketing tool. Nu blokkeerd Google juist hun inkomstenbron?

Dat is niet volledig waar. Zoals eerder uigelegd blokkeerd Google alleen de advertenties die zich niet houden aan de vastgestelde nieuwe regelgeving voor advertenties. Of advertentie kanalen zoals Google en sociale media bang moeten zijn met de nieuwe functies in Apple zijn Safari is twijfelachtig.

Apple zal namelijk alleen cookies na 24 uur verwijderen als de gebruiker in deze periode niet is teruggekeerd. Nu zijn Google en sociale kanalen als Facebook, Twitter, YouTube etc websites die op dagelijkse basis bezocht worden. Dus zal deze functie niet zo schokkend zijn voor deze websites.

Wat vind jij van deze veranderingen en het toekomst beel van het wereld weide web?

Laat het achter in de reacties.

Leave a Reply