BlogInstagramSnapChatStories

Instagram gebruiken voor je online marketing strategie

By mei 2, 2017 No Comments

Voor de meeste bedrijven is social media nog een nieuw begrip en zien ze vaak door de verschillende platformen niet meer wat nou de beste is om je op te richten. Het antwoord is (helaas) dat je echt overal actief zou moeten zijn. Dit betekend ook dat Instagram een heel goed kanaal is voor je marketing om je dienst / product op neer te zetten.

Waarom instagram?
Instagram heeft sinds aantal maanden geleden een grote verbetering ondergaan waardoor het ook voor bedrijven heel interessant is geworden om hierop actief te gaan promoten. Een Instagram account kan namelijk gekoppeld worden aan je Facebook pagina. Dit zorgt ervoor dat je ook advertenties van je Facebook account op Instagram kan weergeven. Het andere voordeel van Instagram is dat de gebruikers meer aandacht hebben voor de content die gedeeld word ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Dit heeft te maken met de context, berichten op Facebook zijn vaak leuke video’s, foto’s of verhalen van vrienden zonder echte boodschap. Vaak staan er op Instagram interessante en mooie foto’s van vrienden die gebruikers volgen en schenken dus meer aandacht aan de content die voorbij komt. Dat zorgt ervoor dat content van je bedrijfsprofiel ook meer aandacht krijgt en dus meer de tijd krijgt om binnen te komen bij je doelgroep. Ook heeft Instagram een functie genaamd “stories” dat grotendeels is afgekeken bij SnapChat en waarom dit interessant is vertel ik verderop in dit artikel.

Content
De content die je kunt delen via Instagram is heel breed. Foto’s van je producten of aankondigingen van nieuwe video’s op YouTube. Je kunt ook een miniblog bijhouden via Instagram door onder een foto een stuk tekst te typen dat interessant is voor je doelgroep. Gezien een blog steeds minder gelezen word op internet kan het interessant zijn om een miniblog onder een foto te zetten elke week. Dit lijkt voor vele marketeers als teveel tekst voor Instagram, maar uit mijn onderzoeken blijkt dat mensen dit wel bereid zijn dit te lezen als het interessant en waardevol is. Ben je bijvoorbeeld een kledingwinkel en je hebt een nieuwe jeans collectie zet er dan bijvoorbeeld een foto op met een mini blog over de nieuwe collectie. Dit is interessante en waardevolle informatie voor de doelgroep.


Instagram Shopping
Een van de mooiste onderdelen en functies van Instagram vind ik persoonlijk de Instagram Shopping functie die samenwerkt met je Facebook Shopping. Wanneer je je producten hebt toegevoegd op Facebook is het mogelijk deze te taggen in je Instagram posts.

Hoe werkt dit en waarom is het interessant?
Het werkt eigenlijk heel simpel. Je maakt bijvoorbeeld zoals gegeven in het vorige voorbeeld een foto van je nieuwe jeans collectie en die nieuwe jeans voeg je toe als producten aan je Facebook producten. Vervolgens ga je op Instagram de foto plaatsen en kun je de producten taggen in de foto. Wanneer je dit gedaan hebt kun je de foto een beschrijving geven en delen met je fans. Doordat de producten getagd zijn in de foto kunnen je fans en anderen die de foto hebben bekeken zien welke producten je hebt gebruikt in de foto. Vervolgens kunnen ze in Instagram de productbeschrijving, tekst, beschikbare maten etc zien en kunnen ze ervoor kiezen door te gaan naar je webwinkel om het product vervolgens aan te schaffen. Kortom een heel interessante toevoeging voor je marketing.

Hashtags
Wanneer je nieuw bent op Instagram en je wilt snel een naamsbekendheid opbouwen op Instagram is het van belang 15 tot 20 populaire hashtags te gebruiken die aansluiten op je product / dienst. Welke hashtags dit zijn kun je vinden door simpel een hashtag “#” in te typen in de zoekbalk van Instagram en kijken hoeveel berichten er gevonden worden op elke hashtag. Zorg ervoor dat je de populaire hashtags verwerkt in je berichten en kijk welke de concurrentie gebruikt.

 

Stories
Om het blog over Instagram af te sluiten wil ik het hebben over de functie “Stories”. Deze functie maakt het mogelijk om een foto / video van max. 10 sec. te delen die vervolgens 24uur beschikbaar is om te bekijken door je volgers.

Waarom is dit interessant?
Stories is sowieso heel interessant voor je marketing en wellicht een van de meest waardevolle manieren om de aandacht te trekken van je doelgroep. Ik hoor je denken.. Waarom is dit zo waardevol? Het is namelijk zo; wanneer je bericht in de tijdlijn verschijnt van je doelgroep kunnen ze er snel doorheen scrollen en zijn ze je voor je het weet vergeten. Stories duren max. 10 seconden of een foto kan ook ingesteld worden met een max. 10 seconden. Zodra je doelgroep jouw ‘story’ tegenkomt tussen de stories dan klikken ze op je account en word het gehele beeld gevuld met jouw content. Dit kan een foto of een video zijn, maar je hebt gegarandeerd 1 hele seconde de aandacht van je doelgroep. Aandacht is zo belangrijk tegenwoordig en daarom is het super belangrijk hier gebruik van te maken.

Wat kan ik in de stories zetten?
Het mooiste is dat alles mogelijk is, maar zorg er voor dat het waardevolle content is. Backstage foto’s of video’s is een goed voorbeeld. Mensen willen graag zien wat er achter de naam van het bedrijf gebeurd of als je een winkel bent; wat gebeurd er achterin de winkel wat niemand eigenlijk echt ziet. Dat zorgt ervoor dat je volgers geïnteresseerd raken in je stories. Je kunt ook een aanbieding maken voor je volgers en speciaal voor mensen die in de 24uur de story kunnen laten zien aan de kassa krijgen een aanbieding. Wees creatief en zorg dat het waarde heeft voor je volgers.

 

Snapchat of Instagram story?
Kort maar krachtig antwoord: Allebei! Je doelgroep zit namelijk niet alleen op 1 platform maar op allebei en daarnaast een klein nieuwtje Facebook zet ook volop in op stories deze zijn echter nog niet door elke pagina in te zetten dus focus daarom op Instagram en Snapchat en zorg dat je voor beide elke dag je story bijhoud om de aandacht te trekken van je volgers en fans.