LinkedIn

5 Don’ts op LinkedIn

By april 12, 2017 No Comments

Sinds 2016 zijn er op LinkedIn 467 miljoen gebruikers actief en ik hoor en zie vaak genoeg dat meer dan een kwart van deze gebruikers hun LinkedIn account niet op de juiste wijze gebruikt. Je LinkedIn pagina is namelijk langzaam de vervanger geworden van het visitekaartje, dus moet je zorgen dat het er netjes en verzorgd uitziet. Ik zal daarom toelichten wat je absoluut niet moet doen op LinkedIn in 2017

Een onprofessionele profielfoto

Laten we beginnen met je profielfoto; het is op LinkedIn GEEN Facebook, dus houd rekening met een professioneel uitstralende profielfoto. Geen foto waar je met je vrienden op staat tijdens het uitgaan, of met die nieuwe luxe bolide die je pas hebt gekocht. Zorg ervoor dat de foto past bij je business of functie die je uitvoert. Ben je advocaat? Dan sta je niet in je sportkleding op de foto wat je eerder zal verwachten van een sportdocent of getraind voetballer. Gebruik ook altijd een recente foto en probeer elk jaar je foto up to date te houden, er is niets vervelender dan de persoon die je net hebt ontmoet niet meer te herkennen op de foto. Weet je niet of jouw profielfoto professioneel genoeg is? Dan raad ik je aan om photofeeler.com te proberen. Hier kun je je profielfoto’s (gratis!) door anderen laten beoordelen op uitstraling, professionaliteit en leiderschap. Een aanrader!

Geen samenvatting

Zoals eerder al gezegd; Je LinkedIn profiel is je vervangende visitekaartje geworden. Denk terug aan de tijd dat je je visitekaartje aan iemand gaf, of wanneer je een visitekaartje aan iemand zal geven, wat zal je dan aan die persoon willen willen vertellen over jezelf? Dit antwoord kan niet ”niets” zijn! Dus je samenvatting kan daarom ook niet leeg zijn. Dit is jouw moment om te vertellen wie je bent, wat je doet en wat je kwaliteiten zijn. Zorg in je samenvatting voor geloofwaardigheid, onderbouw dus alles zo goed mogelijk. Schrijf hooguit 1 tot 2 alinea’s waarin alles van jezelf naar boven komt en vertel over je achtergrond en wat zorgt dat jij elke dag met een glimlach naar je werk gaat of waarom je graag doet wat je nu doet. Visuele content is tegenwoordig ook te gebruiken in je samenvatting. Wanneer een foto je samenvatting kan versterken gebruik deze optie dan zeker! Sluit je samenvatting altijd af met een call-to-action. Wat kunnen mensen die je samenvatting hebben gelezen nu doen? Voorbeelden zijn; stuur mij een e-mail / inMail, bel mij, Skype mij etc.

Profiel niet volledig ingericht

Een 100% goed ingericht LinkedIn profiel is een onbereikbare status, maar een ‘Zeer Deskundig’ of ‘All-Star’ status is wel haalbaar en daar moet je daarom ook je best voor doen en behalen. Waarom is deze status zo belangrijk? Deze status heeft voor LinkedIn voorrang op de zoekacties, kortom je profiel pagina zal vaker getoond worden dan een profiel die incompleet is. Zorg dus dat je alle punten van LinkedIn na gaat en alle verschillende onderdelen nauwkeurig invult.

Mensen uitnodigen als connectie met de standaard LinkedIn uitnodiging

Je wilt een connectie maken met iemand op LinkedIn die je nog niet kent of eerder hebt gesproken. Een uitnodiging sturen met het standaard bericht van LinkedIn is dan niet de beste keuze en ter strengst af te raden. Het gebeurd nog elke dag dat mensen worden uitgenodigd via een standaard LinkedIn berichtje. Je kunt het beste je uitnodiging persoonlijk maken en altijd vertellen wat de reden was is dat je een uitnodiging stuurt om een connectie te maken. Begin in dit verhaal niet gelijk met je verkoop praatje dit werkt niet en mensen zullen je uitnodigingen heel vervelend vinden. Ook wanneer je een uitnodiging krijgt via LinkedIn, reageer dan ook altijd met een persoonlijk en professioneel bericht terug.

LinkedIn gebruiken als Facebook

LinkedIn is een totaal ander platform dan Facebook en lijkt in geen enkel opzicht op elkaar. Dus de trouwerij van je dochter, je nieuwe bolide, je vrijdagavond borrel foto’s, karaoke avond etc. horen niet thuis in de tijdlijn van je LinkedIn profiel of in die van de ander. Het is een professioneel platform waar professionele mensen samen komen en vaak bewust afstand nemen van Facebook, houd daarmee rekening.

Leave a Reply