Waarom er geen beste tijd bestaat om te posten op Facebook

By april 11, 2017 No Comments

“Er is waarschijnlijk geen beste tijd om iets te posten op Facebook – Dennis Stam”

Al geruime tijd zie ik veel studies voorbij komen. Op het internet laten die zien wat de ‘beste tijden’ zijn om iets te posten op Facebook, Twitter, Instagram of welk platform dan ook. Uit de verschillende studies bleken dit de beste tijden te zijn om iets te posten op Facebook:

  • “Donder- en Vrijdagen van 13:00 tot 15:00” [Hubspot]
  • “Donderdag om 20:00” [TrackMaven]
  • “13:00 – 16:00 aan het eind van de week en in het weekend” [CoSchedule]
  • “Vroeg in de middag elke dag van de week en op Zaterdagen” [Buffer]
  • “Niet op piek tijden plaatsen is het beste” [Buzzusm0]

Al deze studies zijn gebaseerd op wat de logische tijden blijken uit verschillende onderzoeken. Verschillende pagina’s worden bekeken en door te kijken naar de tijden waarop de meeste gebruikers van social media actief zijn wordt er een conclusie getrokken. Het kan je als marketeer wel helpen zoeken naar de juiste tijdstippen. Maar zoals in het voorbeeld van de verschillende studies hierboven kun je concluderen dat elke studie een andere uitkomst heeft. Wij geloven erin dat er geen enkele perfecte tijd bestaat om iets te plaatsen op Facebook (of welk ander kanaal dan ook).

Het beste tijdstip om je content te plaatsen hangt namelijk af van verschillende factoren. Deze verschillen per business: Wat is de industrie waar je bedrijf zich in bevind? Waar bevinden je ‘fans’ zich? Wanneer zijn die online? Promoot je je bericht in plaats van alleen uitgaan van een organisch bericht?

ScriptBoys draait het verhaal graag om en kijkt in plaats naar de globale ‘beste tijd om te posten’ naar de ‘beste tijd’ om te posten op Facebook voor specifiek jouw bedrijf.

Waarom er geen beste tijd bestaat om te posten op Facebook

Op Facebook wordt er vele malen meer content geplaatst dan een normaal mens zal kunnen lezen, daarom helpt het Facebook algoritme met het filteren van de juiste content die in de tijdlijn van de fans terecht komt. Facebook bepaald uiteindelijk wat er wordt weergegeven in de tijdlijn van je ‘fan’ en niet de ‘juiste tijd’.

Wanneer je een bericht plaatst op Facebook moet het al concurreren met 1.500 andere berichten voor een plaatsje in de tijdlijn, de perfecte timing is dus slechts een van de factoren dat bepaalt of je bericht wordt vertoond.

Met dit inzicht wordt het dus duidelijk dat de ‘beste tijd’ om iets te plaatsen ook de slechtste tijd kan betekenen. Bijvoorbeeld; ga ervan uit dat 15:00 ’s middags de beste tijd is om berichten te plaatsen op Facebook, en ieder bedrijf dat zal weten en iedereen is dus om 15:00 aan het posten, dan zal het logisch zijn dat dat bericht slechts minimaal wordt weergegeven in de tijdlijn door de hoge competitie om dat tijdstip. Hetzelfde geld wanneer er vanuit wordt gegaan van de ‘buiten spits tijden’. Wanneer alle bedrijven content posten op Facebook tussen de ‘beste tijden’ zal er ook veel competitie zijn en zullen bedrijven weer op de ‘beste tijden’ gaan posten.

Het is allemaal een onduidelijk verhaal en er is geen perfect antwoord dat voor iedere business werkt. ScriptBoys is van mening dat er geen enkel tijdstip ‘de beste’ tijd is om te posten op Facebook.

Dus, wanneer moet je posten op Facebook? Dit zijn een aantal van onze strategieën die je voor jezelf kunt proberen

Maar Dennis als er geen ‘beste tijd’ bestaat om te posten, hoe kan je dan bepalen wanneer je je bericht moet posten op Facebook?

Om antwoord te geven op je vraag, wij hebben twee manieren die je zou kunnen toepassen:

  1. Wanneer je de tijden gaat analyseren die voor je pagina al goed werken
  2. Wanneer het bericht het meest relevant is

1. Wanneer je de tijden gaat analyseren die voor je pagina al goed werken

Wanneer het aankomt op marketing en digitale strategieën, de beste manier om erachter te komen wat het beste werkt is je eigen analyze. Facebook geeft je de optie om een kijkje te nemen in de analyze van jouw bedrijfspagina. Hierin staan een heleboel interessante statistieken die je kunnen helpen met het plaatsen van jouw berichten op de juiste tijden. Door te begrijpen welke berichten wel en niet aanslaan, en op welke tijden je ‘fans’ actief zijn op Facebook heb je al een veel beter inzicht in je eigen fans dan wanneer je de focus legt op wat globaal werkt.

2. Wanneer het bericht het meest relevant is

Dit is een manier die een minder uitgebreide uitleg nodig heeft. Sommige berichten werken het best op het moment wanneer het meest relevant is op een specifieke tijd. Wat bedoel ik daarmee? Een goed voorbeeld is een bericht dat inspeelt in een live voetbal wedstrijd, wanneer er gescoord is of wanneer er iets is gebeurd dat je dan direct live kunt delen namens je pagina. Dit is een stuk content waar veel voetbal fans op dat moment in geïnteresseerd zijn, zowel live tv kijkers als mensen die niet kunnen kijken maar wel Facebook in de gaten kunnen houden zullen geïnteresseerd zijn in jouw bericht.

Dus ook voor jouw business kan dit werken. Sommige berichten zullen beter presteren wanneer ze het meest relevant zijn. Bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw product, dienst of service. Of je hebt een advertentie op lokale televisie voor je lokale bedrijf dan kan je ook in diezelfde periode een bericht delen wat daarop aansluit.

Zo gebruik je Facebook om jouw beste tijd om te posten te vinden

Als jij wilt weten hoe je de beste tijd voor jouw bedrijfspagina kunt vinden start met Facebook Statistieken of Facebook Insights.

Posten op Facebook - 01

Wanneer je bij de statistieken bent zie je een heleboel data dat Facebook beschikbaar stelt voor je. Voor de meesten onder ons zal dit geen nieuws zijn.

Zo vind je wanneer je ‘fans’ online zijn

Vanaf het dashboard in de statistieken kun je naar Berichten overzicht en zie je een overzicht van de tijden waarop je ‘fans’ actief zijn. Wanneer je met je muis over de dagen heen scrollt zul je de gemiddelde blauwe lijn zien voor de tijden per dag.

Posten op Facebook - 02

Wat vertellen deze gegevens ons?

In dit voorbeeld kun je zien dat de ‘fans’ in elk geval 7 dagen per week actief zijn. Er is geen specifieke dag dat er een kromming zit in het aantal online actieve fans. We kunnen zien dat vanaf 9:00 uur ’s ochtends een stijging is in het aantal actieve ‘fans’ op Facebook tot aan 16:00 uur en vanaf daar begint het aantal actieve ‘fans’ een heel klein beetje te dalen.

Posten op Facebook - 03

Door deze gegevens kunnen we aannemen dat de beste tijd voor dit voorbeeld op werkdagen tussen 9:00 uur ’s ochtends en 17:00 ’s middags zijn. Dus het is raadzaam om te kijken welke tijden nu het beste werken tussen 9:00 uur ’s ochtends en 17:00 ’s middags.

Hoe vind je de beste tijden van succesvolle berichten uit het verleden

Facebook houd alle stilistieken bij van al de geplaatste berichten van je Facebook pagina. Deze gegevens kunnen gevonden en uitgelezen worden bij hetzelfde kopje ‘Berichten’. Onder de grafiek met tijden kun je ook alle berichten vinden die geplaatst zijn. Door op Bereik te klikken kun je zien welke berichten het meeste bereik hebben opgeleverd, en onder het kopje ‘Gepubliceerd’ kun je zien om welke tijd het bericht was geplaatst.

Houd er rekening mee dat het bereik ook wordt beïnvloed wanneer je het als advertentie hebt geplaatst.

Wat kunnen we nu met deze gegevens?

Persoonlijk gezien denk ik dat we nog niet 100% zeker kunnen zijn van een ‘beste tijd’, maar ik denk wel dat door deze gegevens een beter kan worden ingeschat wat de betere tijden zijn om je bericht te plaatsen voor een beter bereik van je ‘fans’. We zien in dit voorbeeld dat berichten die geplaatst zijn tussen 10:00 en 12:00 goed werken en berichten rond 17:00. Maar er moet veel getest worden tussen de tijden om zeker te zijn welke tijden nu daadwerkelijk goed werken voor jouw bedrijfspagina.

Bedrijven zullen winnen op Facebook door kwalitatieve content, niet door juiste timing

Wanneer een van je Facebook vrienden getrouwd is zul je al zijn of haar trouw foto’s zien en dit zal voor de rest van de dag aan de top van je tijdlijn blijven staan. Dit heeft niets te maken met de tijd waarop die foto’s met het bericht geplaatst is op Facebook. Dit gebeurd gewoon omdat trouw foto’s en berichten, of je ze nou leuk vind of niet, geweldige content is vanaf het moment dat het geplaatst wordt. Veel mensen; vrienden en familieleden zullen de hele dag reageren, delen, en liken op de foto’s.

Wanneer je dus succesvol wilt posten op Facebook, zorg er dan voor dat je meer aandacht legt op de inhoud van je bericht. Dit zal altijd een hogere prioriteit moeten hebben dan het tijdstip. Natuurlijk, een juiste timing kan effect hebben op je bereik, zoals het voorbeeld met een voetbalwedstrijd. Maar globaal gezien, de kracht van je bericht hangt af van hoe kwalitatief je inhoud is dat je deelt.

En nu jij

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ik zou het heel leuk vinden om te horen wat jouw gedachtes zijn op dit bericht: Denk jij dat er een beste tijd is om te posten op Facebook? Hoe bepaal jij wanneer je moet posten op Facebook? Laat het mij weten in de reacties. En wanneer je dit bericht interessant vond deel deze dan op jouw tijdlijn, met je collega’s of met je vrienden.

Wil jij graag meer tips voor Facebook? Ik heb een E-Book geschreven met 15 tips voor je Facebook bedrijfspagina.Vraag je gratis E-Book met 15 tips voor je bedrijfspagina nu aan.

Leave a Reply