5 Tips om meer uit je bedrijfspagina te halen op Facebook

By april 11, 2017 No Comments

Mijn naam is Dennis Stam mede-eigenaar van ScriptBoys, een bedrijf dat klaar staat voor bedrijven met vragen over sociale media en hoe deze ingezet kunnen worden om op internet meer exposure te krijgen en uiteraard ook business kan opleveren. In dit artikel behandel ik 12 tips om meer uit je bedrijfspagina te halen op Facebook. Laten we snel beginnen met de eerste tip.

1. Opvallen in de tijdlijn

Wat bedoel ik met opvallen in de tijdlijn? Veel bedrijfspagina’s op Facebook plaatsen vaak alleen of regelmatig tekstberichten op hun pagina. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat gebruikers van Facebook eerder je bericht lezen als er gebruik wordt gemaakt van een afbeelding, en zelfs nog meer als het een video is. Zorg dus altijd dat je een afbeelding hebt die past bij de boodschap die je wilt delen met je Facebook Likes.

Wat moet ik in een afbeelding zetten? Dit hangt volledig af van de soort boodschap die je wilt overbrengen. Wil je een quote naar buiten brengen, kijk dan op Canva.com hier kan je heel simpel, mooie afbeeldingen maken met daarin een quote voor op je Facebook pagina.

Is jouw pagina gefocust op het verkopen van producten, probeer dan een foto van een product neer te zetten als dit aansluit op je bericht. Een goede afbeelding die aansluit op je bericht zorgt er al voor dat je beter opvalt tussen de rest van de berichten.

Voorbeeld MediaMarkt - Bedrijfspagina

2. Post minimaal 2 – 4x per dag

Ik hoor je al denken; 2 – 4x per dag? Ja dat klopt. Ik geef je deze tip, omdat je wilt dat Facebook gaat werken voor je. Je wilt niet alleen een bedrijfspagina hebben, maar er ook wat mee bereiken. Door consistent te posten 2 – 4x per dag zorgt dat ervoor dat je gaat opvallen tussen je concurrenten. Als een concurrent 2x per dag op Facebook een bericht post, en jij 1x per dag dan heb je de concurrentie al verloren. Zorg dus dat je gelijk of voorop loopt met je concurrentie.

Structuur; 2 – 4x per dag posten lijkt veel maar je kan het inplannen. Zorg eerst dat je voor jezelf een excel sheet aanmaakt met daarin datums en tijden. Ik neem als voorbeeld 4x berichten posten per dag. Dan heb je een Excel sheet met daarin als datum 1 Maart 2017 om 7:00 uur post ik een quote. Om 11:00 uur een Video of Afbeelding van mijn dienst / product. Om 15:00 een Afbeelding van dienst / product. Om 19:00 een Afbeelding dat zorgt voor een gesprek binnen Facebook. Bijvoorbeeld ‘Iets wat ik heel graag zou willen hebben is ______’ of een spel zodat er op het bericht gereageerd gaat worden. Zo’n bericht zorgt ervoor dat vrienden van je pagina likes je pagina ook ineens gaan zien en de pagina leuk gaan vinden. En wie weet zorgt dat weer voor een extra klant.

Voorbeeld KLM - Bedrijfspagina

Content; Alle content die je in een week of in twee weken gaat posten kun je in Facebook van te voren inplannen. Neem een of twee dagen de tijd om voor 14 dagen content te schrijven en afbeeldingen erbij te maken. Deze content kun je vervolgens in Facebook inplannen op de juiste data en tijd. Zo hoef je ook niet elk moment van de dag actief te zijn op Facebook en kan je de komende 14 dagen weer volledig focussen op je business.

3. Post video’s direct op Facebook

Je hebt een super video gemaakt en die wil je graag via alle kanalen delen met je likes / fans. De grootste fout die wordt gemaakt is het delen van YouTube video’s op Facebook. Waarom is dit fout? Zie het als concurrentie tussen Google vs. Facebook. Google is hoofdeigenaar van YouTube en verdient haar geld met advertenties via alle kanalen van Google waaronder YouTube. Facebook verdient haar geld met advertenties via Facebook, dus niet via YouTube. Zodra er een YouTube video wordt gedeeld via Facebook wordt deze heel klein afgebeeld in de tijdlijn van een gebruiker en aanzienlijk minder getoond dan een video die direct op Facebook wordt geüpload.

Voorbeeld KPN - Bedrijfspagina

Deel je YouTube video’s dan alleen op je eigen website, maar nooit via Facebook. Een video die direct naar Facebook wordt geüpload krijgt meer exposure en wordt vaker bekeken.

4. Focus op je content en niet op je pagina likes

Veel ondernemers willen op alle vlakken concurreren op Facebook met het aantal likes op hun pagina. Niet doen! Het aantal pagina likes dat je hebt doet er totaal niet toe om te scoren op Facebook. Het gaat om je relatie met de klant / fans op Facebook. Er zijn pagina’s met 100.000 likes en pagina’s met 100 likes, maar een pagina die het voor elkaar krijgt om een band op te bouwen met zijn likes is veel waardevoller dan het aantal likes dat je pagina heeft. Want aan het eind van de rit kan je niet zeggen dat elke like je € 1,- per maand oplevert. Probeer je te focussen op de juiste content, ook geen Like, Share en Win acties proberen te voeren. Dit is namelijk volgens de richtlijnen van Facebook ter strengste verboden. Er zijn al vele bedrijfspagina’s verwijderd door dit soort acties om meer likes naar binnen te harken.

5. Een goede omslag foto zorgt voor meer begrip van je pagina

Vaak zie ik dat een omslagfoto op een Facebook bedrijfspagina enkel een afbeelding is met het logo van de onderneming. Echter kun je veel meer uit je omslagfoto halen doormiddel van vertellen waar je pagina over gaat en wat mensen kunnen met de posts van je pagina. Plaats je dagelijks quotes op je pagina die gerelateerd zijn op liefde? Zet dat dan in je header afbeelding “Dagelijks love quotes”. Probeer je USP in de header te verwerken. Dit zorgt voor een beter begrip van je pagina en zal zorgen dat de juiste mensen je bedrijfspagina leuk gaan vinden.

BONUS 6. Geef tips

Voorbeeld Simyo - Bedrijfspagina

Misschien een hele simpele bonus, maar een waardevolle tip is vaak meer waard voor je fans dan een verkoop post. Heb jij een super tip, of een life hack waar je likes / fans echt wat aan hebben, deel deze dan. Als mensen wat aan je tip hebben zullen zij hun vrienden er in benoemen en zo creëer je weer meer exposure voor je bedrijfspagina en dus ook je onderneming.

Hulp nodig met je Facebook bedrijfspagina?

Lijkt het beheren van een bedrijfspagina op Facebook je te veel moeite? ScriptBoys kan dit volledig uit handen Nemen. ScriptBoys is gespecialiseerd in het beheren van social media kanalen voor bedrijven waaronder voor Talen Vastgoedonderhoud en voor EP:Beerepoot. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Een e-mail sturen kan naar ScriptBoys of naar mij persoonlijk .

Leave a Reply